close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

טיפול קוגניטיבי התנהגותי להקלה על הפרעות קשב וריכוז

מערכת שורשיא ניסן, תשעח27/03/2018

אחת השיטות היותר אפקטיביות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז היא CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

תגיות:
המודעות ההולכת וגדלה למידת ההשפעה של הפרעות קשב וריכוז על איכות החיים של מי שסובל מהן – בין אם ילדים ובין אם מבוגרים – הביאה לזינוק ניכר בהיקף האבחונים של התופעה, ובאופן טבעי ככל שיותר בעלי קשיי קשב וריכוז מאובחנים, כך גדל גם הצורך בטיפול אפקטיבי בבעיה ובפרט בהקלה על ההשלכות של הקושי להקשיב ולהתרכז לאורך זמן.

אחת השיטות היותר אפקטיביות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז היא CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

מה מאפיין טיפול קוגניטיבי התנהגותי?
טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על ההבנה שההתנהגות של כל אדם מבוססת על הפרשנות שהוא מעניק למציאות סביבו. בהתאם מנסים המטפלים בשיטה זו לזהות את שגיאות המחשבה שמובילות להתנהלות שאינה לטובתו של המטופל, ולאחר מכן הם מסייעים לו להבין מדוע צורת החשיבה אינה נכונה ולשנותה לכזו שתשרת אותו טוב יותר. בדרך זו משתנה גם ההתנהגות, והחיים הופכים לטובים יותר.

באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי, שמוכר גם בשם CBT (ראשי תיבות של הביטוי Cognitive Behavioral Therapy), ניתן לטפל לא רק בהפרעת
קשב וריכוז אלא גם בהפרעות חרדה (חרדה חברתית, OCD, חרדת בחינות, PTSD ועוד), בהפרעות אכילה, בבעיות משמעת ועוד.
יתרון חשוב מאוד של הקלה על הפרעות קשב וריכוז באמצעות CBT הוא שהטיפול ממוקד ועל כן קצר מועד יחסית.

כיצד עוזר CBT במקרים של הפרעות קשב וריכוז?
עבור ילדים רבים אשר סובלים מההשפעות השליליות של הפרעות קשב וריכוז (ולא רק ילדים אלא גם מבוגרים), המפתח לפתרון טמון בהבנה שניתן להתגבר על הקושי, גם אם הוא משמעותי ומוחשי מאוד. כשהמטופלים מבינים שביכולתם להתגבר גם על סיטואציות מורכבות, המציאות שלהם משתנה מן הקצה אל הקצה, והדרך שבה טיפול קוגניטיבי התנהגותי מקנה להם את ההבנה החשובה הנ"ל היא באמצעות שבירת המשימה שנתפשת כגדולה לחלקים יחסית קטנים שאיתם הילד מסוגל להתמודד.
באופן כללי ילדים מגיבים מצוין לפרשנויות חדשות של המציאות, ובפרט לזו שמציעה להם לראות בהפרעת הקשב והריכוז אתגר ולא אויב, ואתגר שכדאי להתמודד איתו שכן להימנעות מסיטואציות שנתפשות כמאיימות ישנו מחיר כבד הרבה יותר מאשר כל התמודדות שהיא.

מאיזה גיל ניתן להקל על קשיי קשב וריכוז בעזרת CBT?
טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעת קשב וריכוז מתאים גם לילדים קטנים, כולל פעוטות בני שנתיים או שלוש שיעברו את הטיפול בעזרת בובות ובלוויית ההורים. ילדים גדולים יותר כאמור זוכים לרווח של ממש בזכות CBT ומתחברים אל הטיפול מהר מאוד, כשכבר אחרי 4-5 מפגשים ניתן לראות שינוי משמעותי לטובה.

התרומה הנוספת של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי
התרומה של ה-CBT לילדים (וגם למבוגרים) גדולה יותר מאשר "רק" הקלה על הפרעות קשב וריכוז. בין השאר משפר הטיפול המדויק והממוקד את הדימוי העצמי, את האסרטיביות, את היכולת לשלוט בכעסים, את המיומנויות החברתיות, ועוד.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה